piątek, 7 października 2016

O podstawach obrzędu





Žiarislav odpowiada człowiekowi o innym spojrzeniu na świat (fragment rozmowy)

Jakie znaczenie ma obrzęd?
 Ześrodkować się (po łacinie "koncentrować"), łączyć się z podstawą, wyrównywać się. 

Może się mylę, kiedy myślę, że to rozumiem, powiedz, jakie znaczenie ma obrzęd, kiedy człowiek jest w stanie spokoju?
Cześć (szacunek) dla innych. 

Kiedy człowiek ma cześć dla samego siebie i cześć dla innych, jakie znaczenie ma obrzęd?
Przynosi życiową siłę i oczyszczenie.

Jeśli nie mam potrzeby oczyszczania, a życiową siłę umiem sam sobie wytworzyć, jakie dla mnie znaczenie ma obrzęd?
Jeśli nie masz potrzeby oczyszczania, jest zrozumiałym, że obrzęd niewiele ci mówi. Życiowej siły sam nie wytwarzasz, tylko ją bierzesz bądź przyjmujesz  od tych, których ciała jesz, również od żywiołów i innych istnień. Gdybyś miał dla nich cześć, wiedziałbyś o tym. 

Znam ze 100 sposobów, co przynoszą życiową siłę i oczyszczenie, pytam się ciebie o podstawę obrzędu.
Jedną z podstaw obrzędu jest świadomość i duchapełne podziękowanie.

Jak dziękuję za to, co mi daje życie, jak jestem świadomy, że bez tego byłbym martwy i mam w sobie cześć i pokorę - po co mi obrzęd?  
Wyrównanie, dobry, ład-ny zdrowy stan - to właśnie to, czym jest dobry obrzęd. Nie myśli, ani nie to, co się wygłasza, ale prawdziwy stan ducha jest tutaj podstawą. 

My dwaj się po prostu nie rozumiemy, przykro mi.
Wymianą zdań zrobiliśmy już coś na rzecz porozumienia. Chwała 

Nie przyjdę na twój obrzęd, póki nie zrozumiem, jakie to ma znaczenie.
To nie jest ani mój, ani nasz obrzęd. Prawdę powiedziawszy, przygotowujemy obrzędy dla takich, którzy mają potrzebę oczyszczenia i widzą w nich sens i znaczenie, a tych, co się nie oczyszczają i nie widzą sensu - nie zapraszamy.  

Zaczynam rozumieć o co ci chodzi, wyrównanie, stan ładu, nie słowa...

źródło: http://www.ved.sk/RC.sln.obrady.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz