Poświętny Dziad
(Deduch, Dziad-Duch)
(Deduch, Dziad-Duch)
- symboliczny ciosaniec wyobrażający naszych Przodków -
Artykuł pochodzi z czasopisma "Diva"
nr 5, zima 2002r.
Cześć oddawana duchowości Przodków jest
cechą każdej duchowości pierwotnej na całym świecie, pośrednio także cechą
wtórnych duchowych nurtów.
Na Słowacji, a także u innych Słowian Duch
Przodków ucieleśniany był jako duchowe
rękodzieło - ciosaniec, figurka Dziada. Nie było to ucieleśnienie jakiegoś jednego
konkretnego Dziada, ale wszechobecnego ducha Przodków. Często figurkę czciły i
dziedziczyły długie pokolenia.
Mógł być z drzewa, na Słowacji
występował często jako półsamorost z wąsami czy włosami z konopnej przędzy.
Mógł być też wyciosany z kamienia.
Owe figury i figurki Dziada zachowywali
nasi Przodkowie w wielkiej czci, jednakże razem z innymi przedmiotami o
charakterze rodzimym, ludowym, także rękodzieła duchowe stały się celem napaści
przedstawicieli sprowadzonego tu i upaństwowionego wyznania, którzy niszczyli
poświętne* przedmioty za pomocą siekiery lub ognia. Na takie właśnie pohańbienie
wskazuje potwierdzony etnograficznie w
niektórych regionach zwyczaj "wypędzania dziadka".**
Na przekór tysiącletnim zakazom,
Poświętny Dziad zachował się na Słowacji w licznych obrzędach. Na przykład w
postaci swadziebnego (ślubnego) dziada, który miał zapewnić płodność kobiety i
zachowanie rodu. Swadziebny dziad mógł być niewielki lub naturalnych rozmiarów.
W niektórych regionach zwykło się go robić także z członkiem (co zanotowane
jest już w odniesieniu do dawnych Słowian), niekiedy nawet członkiem przewierconym
wzdłuż - kobieta podczas obrzędu zaślubin wypijała przez niego (jak przez rurkę)
wlany do wnętrza ciosańca (przez głowę) napój. Tu zauważamy, że rodzima duchowość
uznawała poczęcie dziecka za czynność świętą, poświętną, nie mającą nic
wspólnego z obscenicznością, a wręcz przeciwnie.
Figurka Dziada miała swoje stałe
miejsce w domu - często przy piecu (dziś w kuchni); czasem zdarzało się, że
Duch Przodków związany był ze stołem lub z progiem drzwi. W tych miejscach
kładziono ofiarne dary (lub pocałunek), a im towarzyszyły rytuały. Poświętny
Dziad jako Duch Przodków, co zrozumiałe, zlewał się z bóstwem domowym, ale bywało,
że i z bogiem Rodem. Duchowo-rękodzielniczym sposobem Deduch zwracał uwagę na
potrzebę zachowania sprawdzonych przez całe pokolenia rodowych wartości.
Ale nie tylko męski rod[zaj] związany
był z duchowością Przodków, jak niektórzy naukowcy myślą. Wiedzący wiedzą, że w
rodzinach pamiętana jest także niezwykła postać wielkiej babki, która również przenika
się czasem z kultem Przodków. W języku słowackim wskazuje na to nazwa "bábka"
(później tetralna, sł. divadelna - teatr jako taki [sł. divadlo, a więc
dziw-adło, dev-adło] wywodzi się z rodzimych obrzędów). Słowo "bábka"
oznaczało początkowo figurkę żeńskiej ludzkiej postaci, pierwotnie zatem
poświętną babkę - Wielką Matkę.
Dzisiaj coraz więcej ludzi uświadamia
sobie potrzebę rozwijania rodzimych wartości. Na tym planie pojęcie Poświętnego
Dziada może zyskać nowe znaczenie.
___________________________________
* poświętny:
1) napełniony łaską
bożą, pobłogosławiony uświęcony
2) oczyszczony
rytualnie, przysposobiony do obrzędów religijnych, przeznaczony tylko do
czynności religijnych
3) ofiarny, będący
ofiarą, darem dla boga
4) ktoś szczególnym
sposobem poświęcony bogu
** wypędzania w celu
topienia/palenia, podobnie jak czyni się to z kukłą Marzanny.
"Zwyczaj" przetrwał do dziś, o czym przekonałam się wpisując hasło "Vynášanie Dedka" do przeglądarki internetowej. "Dziadek" niesiony jest
razem z Marzanną, a śpiewa się przy tym takie na przykład piosenki:
"Vyniesli sme Dedku v tretí deň,
dáme mu zvoniť každý deň,
nemá pani venca,
nepôjde za Nemca,
budeme ho bíti
štyrmi kyjakmi,
krpcom, kapcom po riti."
dáme mu zvoniť každý deň,
nemá pani venca,
nepôjde za Nemca,
budeme ho bíti
štyrmi kyjakmi,
krpcom, kapcom po riti."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz