Poniższy artykuł autorstwa Žiarislava pochodzi z czasopisma
"Diva" (nr 4 z roku 2002).
Myślę, że warto zatrzymać się chwilę
nad każdym punktem, przemyśleć jego treść i wziąć ją sobie głęboko do serca.
APEL "W OBRONIE NASZEJ DUSZY"
Ogólny
stan i rozwój rzeczy w naszym kraju i społeczeństwie nie jest dobry między
innymi dlatego, że uciskana jest rodzima - przyrodna kultura - tak duchowość
przyrodzona, jak i sama przyroda. Dlatego niniejszym przedkładamy naszą PROPOZYCJĘ POPRAWY tego stanu rzeczy.
Rodzima przyrodna kultura w naszym kraju nie tylko nie jest dostatecznie chroniona, ale wręcz przeciwnie - wbrew podstawowym ludzkim i wszechbytowym duchowym wartościom, jak również wbrew konstytucji, wbrew naszemu i międzynarodowemu prawu, jest często tępiona i tłumiona.
Proponujemy i - odwołując się do
naszego konstytucyjnego prawa - domagamy się:
Ochrona przyrody i miejsc kultu
*
podchodzić do Tatr jak do świętych gór naszego narodu. W sensie ochrony
przyrody - w tym ochrony roślin i zwierząt, w sensie [zaniechania] wszelkiego
rodzaju budowy naruszającej ich charakter; jak również w ogólnym sensie
duchowego podejścia;
*
zatrzymać zniekształcanie, polepszyć ochronę i stan parków narodowych, obszarów
chronionych, znajdujących się pod ochroną drzew i innych części przyrody;
* nie
naruszać lecz chronić miejsca kultu takie jak święte gaje, kamienie kultowe
itp. Jako wyraz szacunku dla miejsc pamięci i poszanowania prawa wyznaniowego
uznać miejsca te za takie, gdzie panować powinien spokój, za świątynie;
* szanować,
chronić i nie zanieczyszczać przyrodnych żywiołów - Ziemi, Wody, Powietrza, nie
nadużywać Ognia, nie marnować bogactw naturalnych (w tym energii) poprzez
bezcelowe, nadmierne czy niemądre zużycie;
*
skutecznie ograniczać wytwarzanie odpadów, sortować je; preferować i rozwijać [metody]
odzyskiwania surowców wtórnych;
* chronić
zieleń również w bliskości ludzkich siedlisk i umożliwiać odnowienie
pierwotnego charakteru zarośli w wybranych częściach miast (w parkach itp.);
* wspomagać odnawianie się przyrodzonych zarośli i powrót
zwierząt w miejsca, gdzie za sprawą zniszczenia bądź uszkodzenia naruszona była
przyrodna równowaga; nie stawać na przeszkodzie takiemu odnawianiu się;
* odnawiać
równowagę tam, gdzie została ona naruszona; z czcią i szacunkiem podchodzić do
przyrody.
Kwestia
życia
* rozwinąć
i prawnie umocnić możliwość przyrodzonego poczęcia, ciąży, porodu i
macierzyństwa; w położnictwie zadbać o bardziej przyrodne i uczuciowe, naukowe,
wiedyjskie* i świadome postępowanie;
[*w oryginale: vedecký a
vedomecký; gdzie pierwsze słowo odnosi się do klasycznej nauki, drugie do
słowiańskiej tudzież słowiańsko-aryjskiej wiedzy-wiedy. Żeby jakoś oddać sens
tego słowa w przekładzie, ukułam nowe, wychodzące właśnie od "wiedy".
Do utworzonego słowa "wiedyjskie" dodałam jeszcze
"świadome", jako że "vedomie" to po słowacku
"świadomość" - "vedomecký" zawiera więc w sobie
jednocześnie słowiańską wiedę jak i świadomość.]
* uznać i
wspierać przyrodne lecznictwo i jego zastosowanie również w medycynie
konwencjonalnej;
* nie
pozwalać na wycinanie i magazynowanie tkanek i innych części ciała bez zgody
obywatela;
* chronić
przyrodne metody i formy w gospodarstwach, umożliwić zachowanie się i rozwój
"pierwotniejszych" sposobów pracy;
* zachować
pierwotne i regionalne gatunki roślin i zwierząt;
* zatrzymać
proces nieograniczonego szerzenia się gatunków z zaburzoną dziedzicznością
(modyfikowanych genetycznie) oraz gatunków zagrażających pierwotnej równowadze
w przyrodzie regionu / kraju;
*
ograniczyć i wedle możliwości zmniejszać zanieczyszczenie (chemizację)
żywności;
*
wypracować efektywny i dokładny sposób ochrony przed szkodliwymi działaniami / skutkami
gospodarczej światowłady (globalizacji) i członkostwa w strukturach
ponadnarodowych - głównie mamy tu na myśli działania zagrażające naszym
przyrodnym, duchowym, gospodarskim i społecznym wartościom;
* chronić
dzikie i domowe zwierzęta przed postępowaniem z nimi w sposób bezuczuciowy i
bezduszny, wspierać przyrodniejsze sposoby chowu, podchodzić do zwierząt mądrze
i z szacunkiem;
* forsować
i samemu preferować zdrowszy i przyrodniejszy (przrodzony) sposób życia, nie
tłumić, a już na pewno nie tępić go.
Edukacja
* od
najmłodszych lat chronić duszę dziecka przed nieprzyrodzonymi (cywilizacyjnymi)
naciskami i uczyć o potrzebie takiej ochrony;
* wspierać
przyrodne doświadczanie, myślenie, świadomość i działanie w każdym wieku
dziecka, na każdym stopniu edukacji, również w działaniach pozaszkolnych;
* w
dostatecznym stopniu zabezpieczyć edukację na temat rodzimej kultury,
prowadzoną w duchu tejże rodzimej kultury; zabezpieczyć naukę o ojczyźnie, o
narodzie, etnografię oraz inne, należące do tego kręgu kierunki. Dotyczy to
zarówno szkoły jak i instytucji przedszkolnych;
*
zapewniać edukację o rodzimej duchowości naszych przodków słowackich,
słowiańskich i indoeuropejskich oraz o
jej przejawach w dzisiejszych czasach;
*
zabezpieczyć edukację na temat znaczenia i pochodzenia rodzimych świąt,
obrzędów, zwyczajów oraz innych przejawów rodzimej duchowości; nawiązywać do
dorocznych świąt już od w przedszkolach;
*
zabezpieczyć edukację i działalność badawczą w obrębie przyrodnej kultury
naszych przodków i jej dalszego rozwoju aż do współczesności również na
podstawie podejścia wczuciowego
(empatycznego), bez uprzedzeń, bez przyjmowania wobec naszych rodzimych
wartości wrogiego, stronniczego stanowiska;
* nie
polegać wyłącznie na przekładach cudzych przyrodnych nauk, ale gruntownie
zbadać i rozwijać rodzime przyrodne nurty;
*
rozpowszechniać elementy rodzimych umiejętności i sztuki (śpiew, taniec, teatr, gra na prostych,
pierwotnych instrumentach, rzemiosło, ludowa sztuka użytkowa) począwszy od
edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej;
*
zabezpieczyć już w szkole podstawowej informowanie o demokracji plemiennej i
samorządności naszych przodków;
* nie
pozwalać na szerzenie nieprawdy, jakoby nasza rodzima słowiańska duchowość
obumarła; była przez ponad tysiąc lat tłumiona i prześladowana, ale przetrwała
a jej przejawy zachowały się do naszych czasów.
Duchowość - kultura
* nie
używać słowa "pogaństwo" w odniesieniu do rodzimej duchowości,
ponieważ nie jest to nasze własne, ale cudze określenie, od samego początku
[intencjonalnie] poniżające, nieprecyzyjne, zwodnicze i do dziś przepojone
nietolerancją;
* nie
poniżać rodzimej duchowości w środkach masowego przekazu (w mediach); w zgodzie
z wolnością wypowiedzi i na rzecz społecznej harmonii zapewnić tam również
przestrzeń dla niej;
* w
publicznych mediach i innych platformach społecznych umożliwić wykładanie
przejawów duchowości (kultury) rodzimej, jak na przykład: obrzędy, doroczne
święta itp.;
* uznać
prawnie istniejące rodzime święta i wartości a w przypadku ich połączenia się z
innymi duchowymi nurtami, posługiwać się dwoistym oznaczeniem, na przykład:
Jare Gody - Wielkanoc;
* nie
narzucać rodzimej przyrodzonej duchowości statusu religii i nie ograniczać
duchowej wolności nieprzyrodzonymi przepisami (konieczność rejestracji związku
wyznaniowego itp.);
* brać pod
uwagę, że rodzima duchowość jako społeczna, narodowa i ponadnarodowa, świadoma
i podświadoma cecha przejawiać się może nie tylko w postaci suwerennej całości,
ale również jako część składowa różnych duchowych i naukowych nurtów;
* chronić
duchowość i dusze ludzi przed kultem tyranii, kapitalizmu [w oryginale
słowo trh czyli rynek - J.K.], konsumpcjonizmu, egoizmu i innych
negatywnych zjawisk;
* chronić
i rozwijać rodzimą sztukę i rękodzieło;
* chronić
rodzimy język, narzecza, rodzime słownictwo;
* nie
pogwałcać i nie umniejszać wartości słowa, ale ją umacniać;
* nie
wspierać przesadnej rywalizacji, wrogości i nienawiści w społecznych nurtach,
lecz preferować przejawy ukierunkowane na zgodę i harmonię;
* stwarzać
możliwości lepszego rozwoju świadomości holistycznej, w przypadku spraw
publicznych zabezpieczyć wolność przejawu;
*
umożliwić odprawianie rodzimych obrzędów, w tym zawierania małżeństw (swadźba)
i urządzanie pogrzebów, uznać prawo do rodzimego obrzędu również w placówkach
szpitalnych, wojskowych i więziennych.
Pozostałe obszary życia społecznego
* rozwijać
holistyczne - harmonijne postrzeganie, świadomość i działanie; starać się o
stan równowagi pomiędzy materią a duchem i duszą;
* umacniać
pozytywne żeńskie i męskie wartości w społeczeństwie, starać się o stan zgody
między nimi;
* dostrzegać
znaczenie, podtrzymywać i rozwijać wartość czucia, wczuwania się i współ-odczuwania
w społecznościach takich jak rodzina, ród, gminy, miasta, kraje, naród; dostrzegać
znaczenie, podtrzymywać i rozwijać wartość czucia ludzkiego, przyrodnego i
wszechbytowego;
* całościowo
zająć się kwestią pozaszkolnego realizowania i "wyżycia się" dzieci i
młodzieży;
* umacniać
obraz człowieka jako istoty, która nie jest ani oddzielona, ani nie stoi ponad
przyrodą, ale jest z nią w zgodzie i znajduje się w jednym kręgu ze wszystkimi pozostałymi
istotami;
* redukować
czynienie zła, również poprzez wspólne działanie różnych duchowych nurtów;
* nie
pozwolić na rozprzedawanie duchowych, przyrodnych, jak również istotnych materialnych
dóbr, ponieważ są one danej społeczności przyrodzone i bardzo dla niej ważne (ziemia,
zabezpieczenie wody, gazu, źródeł energii);
* dopuścić
możliwość duchowego samostanowienia kraju, używać sprawdzonych elementów rodzimego
- przyrodnego społecznego systemu;
* nie
wspierać tego, co przychodzi do nas z zewnątrz, a mogłoby osłabić relacje
pomiędzy obywatelem a krajem;
* konkretnymi,
wymierne efekty przynoszącymi przepisami zapobiec bezpośredniemu i pośredniemu rozprzedawaniu
ziemi i innych podstawowych dóbr na rzecz obcokrajowców;
* wspierać
przyjacielskie i równoprawne relacje z innymi narodami;
* stawać w
obronie narodów i duchowych społeczności, które są uciskane i w żadnym wypadku
nie brać udziału w takim ucisku (nawet gdyby to było jakieś wasalskie zobowiązanie);
* wspierać
ogólnoświatowe przyrodne czucie i współpracować z innymi narodami i społecznościami
we wspólnym dziele umacniania społecznego i przyrodnego ładu;
* stwarzać
warunki sprzyjające przetrwaniu i rozwojowi naszej rodzimej przyrodnej kultury-duchowości;
* zachować
dla przyszłych pokoleń nasz kraj w dobrym stanie.
Witaj Przypiecku :)
OdpowiedzUsuńKażdy tekst odwołujący się do ochrony przyrody, krajobrazu, świętych uroczysk czy kultywowania prastarych tradycji rodzimowierczych przyjmuję z radością! Ktoś zarzuci nam utopię- a ja myślę, że w tej porażającej utopi żyją miliardy istnień ludzkich stłamszonych przez indoktrynację religii monoteistycznych... Jak podaje w swoim tekście Ziarislav pogardliwym tego dowodem jest określenie poganin...
Tak właśnie tresuje się ludzi poprzez manipulację i wciskanie złego tam, gdie go nie ma. Na zasadzie- My mamy rację, jedyną, słuszną i sprawiedliwą,;czyniąc sobie Ziemię i ludzi za poddanych.
Dziękuję, że wstawiłeś ten tekst Przypiecku. Będę do niego powracać.
Dla mnie ten tekst jest niczym lista zadań do wykonania. Mówią: "chcieć to móc", a ja chcę co jakiś czas odhaczyć ten i ów punkt jako zrealizowany lub w sposób ciągły realizowany. Koło Dziejów toczy się powoli, więc nie ma co się łudzić, że wystarczy pstryknąć palcem, żeby zaszły zmiany. Przed nami i przyszłymi pokoleniami wiele pracy. Całe szczęście, że ta praca daje... szczęście :)
Usuń